Ställer om för att locka svenskar på hemester
24 Apr 2021
Sommaren i Dalarna har ett rikt utbud av utomhus- och friluftsmöjligheter, liksom många möjligheter till boenden i exempelvis stuga eller camping. Sedan pandemin slog till förra våren har den här typen av aktiviteter och boenden blivit allt mer välbesökta och redan nu syns försiktigt positiva trender med bokningar inför kommande sommar. Dock lyser internationella besökare fortfarande med sin frånvaro och avvaktar med att boka i Sverige.
– Det är förstås extra tufft för de aktörer som framför riktar sig mot utländska turister och en internationell marknad. Därför känns det nu väldigt positivt att vi inom ramen för vårt Covid 19-projekt kan erbjuda specifika aktiviteter för de företag som vill ställa om sin verksamhet från internationellt till nationellt, för att vässa och anpassa sitt erbjudande mot svenska hemesterfirare. För är det någon trend som kommer att synas tydligt i år så är det svenskar som semestrar på hemmaplan, säger Niclas Johansson, affärsutvecklare och projektledare för stödinsatser inom Covid-projektet på Visit Dalarna.
Det digitala programmet heter Kurbits Omställning och är affärsutveckling i snabbformat. Under fyra onlineworkshops möts deltagarna för att tillsammans med en kursledare lyfta blicken, ställa om och se nya möjligheter istället för hinder. På så sätt blir det möjligt att vässa sin produkt och erbjudande ytterligare för att anpassa sig efter rådande omständigheter. I kristider blir just den här typen av insatser extra viktiga.
– Läget i besöksnäringen blir tuffare och tuffare och när vi nu börjar summera den gångna vintersäsongen kommer vi med största sannolikhet se väldigt negativa konsekvenser hos företagen. En ljusglimt är däremot att Dalarna och skidanläggningarna har fått mycket beröm av bland andra Anders Tegnell för hur man bemött och levt upp till restriktionerna. Det hoppas vi nu kunna dra stora lärdomar av och även applicera framöver inför sommaren, säger Niclas Johansson.
I Kurbits Omställning läggs fokus på direkt affärsnytta genom välbeprövade metoder och verktyg. Programmet vänder sig till företag inom besöksnäring samt de kulturella och kreativa näringarna (KKN). Det är ett effektivt program för att snabbt ställa om sin verksamhet och sina erbjudanden men också för att nå långsiktig lönsamhet. Deltagandet i programmet är just nu kostnadsfritt.
24 Apr 2021
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
I mars öppnar nyrenoverade Scandic Wallin
"Vi ser verkligen framemot att äntligen få slå upp portarna till detta moderna hotell med mycket centralt läge och goda kommunikationsmöjligheter"
-
Uber Ski lanseras i Sverige
"Med Uber Ski tror vi att vi kan hjälpa dem som vill lägga mindre tid på logistiken och mer tid på allt det roliga under semestern. Vi hoppas tjänsten blir ett uppskattat tillskott under skidsäsongen"
-
Indochine har öppnat på Arlanda
"Indochine är, med sitt asiatiska, inspirerande koncept, ett perfekt komplement till det övriga utbudet på Marknadsplatsen"
-
Max öppnar flagship-restaurang i Köpenhamn
"Restaurangen får ett väl synligt läge där många gående och cyklister passerar varje dag"
-
Hotellet har inrett ett Mellorum
Mellorummet har glammiga detaljer och utlovar flera överraskande inslag. Bland annat kommer...
-
Husmanskosten får en egen dag i kalendern
"Husmanskostens dag har potential att bli en viktig dag"
-
Recept: One Pot Risoni Pomodoro med varm fetaost & bönor
Toppa receptet med detta: