Ställer om för att locka svenskar på hemester
24 Apr 2021
Sommaren i Dalarna har ett rikt utbud av utomhus- och friluftsmöjligheter, liksom många möjligheter till boenden i exempelvis stuga eller camping. Sedan pandemin slog till förra våren har den här typen av aktiviteter och boenden blivit allt mer välbesökta och redan nu syns försiktigt positiva trender med bokningar inför kommande sommar. Dock lyser internationella besökare fortfarande med sin frånvaro och avvaktar med att boka i Sverige.
– Det är förstås extra tufft för de aktörer som framför riktar sig mot utländska turister och en internationell marknad. Därför känns det nu väldigt positivt att vi inom ramen för vårt Covid 19-projekt kan erbjuda specifika aktiviteter för de företag som vill ställa om sin verksamhet från internationellt till nationellt, för att vässa och anpassa sitt erbjudande mot svenska hemesterfirare. För är det någon trend som kommer att synas tydligt i år så är det svenskar som semestrar på hemmaplan, säger Niclas Johansson, affärsutvecklare och projektledare för stödinsatser inom Covid-projektet på Visit Dalarna.
Det digitala programmet heter Kurbits Omställning och är affärsutveckling i snabbformat. Under fyra onlineworkshops möts deltagarna för att tillsammans med en kursledare lyfta blicken, ställa om och se nya möjligheter istället för hinder. På så sätt blir det möjligt att vässa sin produkt och erbjudande ytterligare för att anpassa sig efter rådande omständigheter. I kristider blir just den här typen av insatser extra viktiga.
– Läget i besöksnäringen blir tuffare och tuffare och när vi nu börjar summera den gångna vintersäsongen kommer vi med största sannolikhet se väldigt negativa konsekvenser hos företagen. En ljusglimt är däremot att Dalarna och skidanläggningarna har fått mycket beröm av bland andra Anders Tegnell för hur man bemött och levt upp till restriktionerna. Det hoppas vi nu kunna dra stora lärdomar av och även applicera framöver inför sommaren, säger Niclas Johansson.
I Kurbits Omställning läggs fokus på direkt affärsnytta genom välbeprövade metoder och verktyg. Programmet vänder sig till företag inom besöksnäring samt de kulturella och kreativa näringarna (KKN). Det är ett effektivt program för att snabbt ställa om sin verksamhet och sina erbjudanden men också för att nå långsiktig lönsamhet. Deltagandet i programmet är just nu kostnadsfritt.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Visit Dalarna
24 Apr 2021
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Fabriken by Pontus Frithiof öppnar i Nacka Strand
"Vi är inspirerade av lokalernas industriromantiska charm men vill också bjuda på en upplevelse bortom det förväntade"
-
Hjortviken Country Club öppnar idag
Hotellet satsar på skärmfria hotellrum
-
Strawberry utökar i Danmark
"Hotellet har ett magiskt läge"
-
Mässan FFCR hyllar innovativa produkter i tävlingen Innovation Awards
”Vi är oerhört stolta över att lansera Innovation Awards – en tävling som sätter fokus på framtidens produkter och tjänster"
-
Nordic Seafood Summit arrangeras
Här möts hela sjömatsbranschen för framtidens möjligheter
-
Fem i topp - Mest lästa artiklarna 2024
Detta är de mest klickade artiklarna under året:
-
Max lanserar en hyllad Brooklyn- burgare
"Det här måste vi ta hem till Sverige”