Ställer om för att locka svenskar på hemester
24 Apr 2021
Sommaren i Dalarna har ett rikt utbud av utomhus- och friluftsmöjligheter, liksom många möjligheter till boenden i exempelvis stuga eller camping. Sedan pandemin slog till förra våren har den här typen av aktiviteter och boenden blivit allt mer välbesökta och redan nu syns försiktigt positiva trender med bokningar inför kommande sommar. Dock lyser internationella besökare fortfarande med sin frånvaro och avvaktar med att boka i Sverige.
– Det är förstås extra tufft för de aktörer som framför riktar sig mot utländska turister och en internationell marknad. Därför känns det nu väldigt positivt att vi inom ramen för vårt Covid 19-projekt kan erbjuda specifika aktiviteter för de företag som vill ställa om sin verksamhet från internationellt till nationellt, för att vässa och anpassa sitt erbjudande mot svenska hemesterfirare. För är det någon trend som kommer att synas tydligt i år så är det svenskar som semestrar på hemmaplan, säger Niclas Johansson, affärsutvecklare och projektledare för stödinsatser inom Covid-projektet på Visit Dalarna.
Det digitala programmet heter Kurbits Omställning och är affärsutveckling i snabbformat. Under fyra onlineworkshops möts deltagarna för att tillsammans med en kursledare lyfta blicken, ställa om och se nya möjligheter istället för hinder. På så sätt blir det möjligt att vässa sin produkt och erbjudande ytterligare för att anpassa sig efter rådande omständigheter. I kristider blir just den här typen av insatser extra viktiga.
– Läget i besöksnäringen blir tuffare och tuffare och när vi nu börjar summera den gångna vintersäsongen kommer vi med största sannolikhet se väldigt negativa konsekvenser hos företagen. En ljusglimt är däremot att Dalarna och skidanläggningarna har fått mycket beröm av bland andra Anders Tegnell för hur man bemött och levt upp till restriktionerna. Det hoppas vi nu kunna dra stora lärdomar av och även applicera framöver inför sommaren, säger Niclas Johansson.
I Kurbits Omställning läggs fokus på direkt affärsnytta genom välbeprövade metoder och verktyg. Programmet vänder sig till företag inom besöksnäring samt de kulturella och kreativa näringarna (KKN). Det är ett effektivt program för att snabbt ställa om sin verksamhet och sina erbjudanden men också för att nå långsiktig lönsamhet. Deltagandet i programmet är just nu kostnadsfritt.
24 Apr 2021
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Kryddiga drinkar med Fireball
Firebål, Spicy Sunrise och Fireball Sour
-
Introducerar ett nytt kvällskoncept - traditionellt kinesiskt midnattsnack
"Ambitionen är att inte bara erbjuda utsökt mat, utan också skapa en unik och spännande atmosfär"
-
Topp 10: Hit reser svenskarna på höstlovet
"Det har varit ett högt bokningstryck i år"
-
Estrellas Heta Häxhattar med chili och gräddfil gör comeback
De frasiga barsnacksen är tillbaka
-
Nytt skräckhus i restaurang Fiesta under Halloween på Gröna Lund
"I den zombiesmittade restaurangen Zombiesta förvandlas varje gäst till en del av menyn när de möter kökspersonal som inte bara lagar maten, utan också jagar den"
-
Fanta lanseras med Beetlejuice -design
"Inför Halloween kände vi att det var det perfekta tillfället att skaka om Fanta lite och blanda det bubbliga och färgglada med Beetlejuices läskigheter"
-
Han blir ny vd för Hotel Diplomat
"Det är en spännande och stimulerande utmaning"