Hotels.com har analyserat sin egen resedata med information från 25 000 resenärer tillsammans de senaste innovationerna inom resebranschen och därmed noterat tydliga resetrender för 2025. Hotellrestaurangens renässans och all inclusive-eran har identifierats som årets två ledande resetrender.
Hotellrestaurangens Renässans
Resenärer bokar inte längre bara hotell för rummet – de bokar för matupplevelsen. Hotell med unika restauranger ser en ökning på 40 % i positiva recensioner. För oss svenskar är en hotellrestaurang en avgörande faktor där hela 37 % uppger att det påverkar deras val av boende. En känd hotellrestaurang skulle göra dem mer benägna att boka, medan 24 % anser att den främsta orsaken till att boka skulle vara bord på restaurangen som är reserverade endast för hotellgästerna.
Faktum är att nästan var tredje svensk (29 %) säger att hotellrestaurangerna är mer lockande nu än för fem år sedan. Hotell över hela världen har öppnat kritikerrosade restauranger som har kockar med Michelinstjärnor och roterande säsongsbetonade menyer för att tilltala gästerna. Resenärer vill uppleva hotellrestauranger som står ut från mängden.
All Inclusive-eran
All inclusive-resorter är inte bara för familjer som vill sola och bada i poolen. Idag lockar det gäster från generation Z (födda 1995 eller senare) som är ute efter en stressfri vistelse till ett bra pris. En tredjedel av svenska resenärer i generation Z säger att deras uppfattning av all inclusive har förbättrats och 36 % säger att en all inclusive-resort skulle vara deras förstaval när de väljer hotell. Den mest populära typen av inclusive-hotell bland svenskar under 2025 är hotell vid stranden (66 %).
De främsta anledningarna till att generation Z omfamnar all inclusive-eran är mindre stress (47 %), att det känns lyxigt (46 %) och att de slipper leta efter restauranger (42 %).
Av: Annika Rådlund Källa: Hotels.com Illustration: Getty Images