S:t Eriks Bryggeri lanserar bastuprodukter

St Eriks bryggeri lanserar bastuprodukter.
S:t Eriks Bryggeri lanserar bastukit med doft av öl.

S:t Eriks Bryggeri nu tagit fram ett bastukit som bland annat innehåller en bastuolja som ger samma doft som att hälla öl på aggregatet– utan att offra ölen.

Bastuoljan från St:Eriks Bryggeri utgör en del av den nya bastukollektionen S:team Objects, har utvecklats specifikt för att återskapa doften av nybakat bröd när den appliceras på ett hett bastuaggregat.


–Vi på S:t Eriks älskar bastu lika mycket som vi älskar öl. När bastukulturen nu växer snabbt, känns det självklart att vi är med och lyfter upplevelsen. Vår nya bastuolja är ett sätt att njuta ännu mer av bastun – samma härliga doft av nybakat bröd, utan att behöva offra en enda klunk av din öl, säger Stefan Garvander, Brand & Product Development Manager på Galatea.


Kollektionen S:team Objects, som även inkluderar en handstickad bastumössa i 100 procent ull, bastuhandduk samt bastuhink med tillhörande skopa, är en hyllning till den snabbt växande bastukulturen i Sverige. Bastumössorna har designats tillsammans med Monicas Bod och finns i tre utföranden som inspirerats av S:t Eriks mest populära öl.

Vi ville verkligen fånga känslan av korn, humle och tjära


Bastuoljan har utvecklats i samarbete med det svenska parfymhuset Muro Scents, specialiserade på unika doftupplevelser.

–Att efterlikna en så välkänd doft har varit både utmanande och otroligt roligt. Vi ville verkligen fånga känslan av korn, humle och tjära – det som ger doften av nybakat bröd. Resultatet är en produkt som tillför en autentisk bastuupplevelse, berättar Wolf Fischer, grundare av Muro Scents.

Kollektionen S:team Objects finns tillgänglig från och med den torsdagen den 8 maj. Produkterna säljs exklusivt på Esteriör, både online och i butik, i begränsad upplaga.

I kollektionen finns: Bastuolja, Bastumössa i 100 procent ull, Bastuhandduk och Bastuhink med skopa.

Läs också