Appen Silent Order gör att kunden kan beställa och betala i lugn och ro för att sedan hämta ut sin beställning i baren.
Foto: SO System.
Fredrik Mattson, SO System, har tagit fram Silent Order.
Varje restaurangägare brottas med frågan hur det skulle gå att öka försäljningen utan att behöva anställa mer personal. Nu kommer den mobila tekniken med stormsteg, vilken gör det möjligt att låta kunden göra en del av jobbet.
Mobil beställning och betalning sparar tid och därmed personalkostnader. Allt fler appar gör entré inom hotell- och restaurangbranschen som ska kunna öka försäljningen och förbättra servicen för kunden.
Appen Silent Order från SO System lanserades i våras och är helt oberoende av kassasystem. Kunden laddar ner appen och registrerar sitt betalkort för att kunna göra en beställning som tas emot i baren.
– Beställningen registreras på en ipad som står bredvid kassan och bartendern behöver bara slå in beställningen i kassan och trycka på en knapp på ipaden för att tala om för kunden att ölen är klar att hämtas ut. Betalningen genomförs vid beställningen men QR-koden man får visas upp för Ipaden i baren så att bartendern ser vilken order som ska lämnas ut, berättar Fredrik Mattson på SO System.
Restaurangen placerar en ipad-lösning i kassan.
Foto: Restaurang Online.
Annorlunda lösning
Han driver också restaurang Pinchos i Göteborg, vars koncept helt bygger på app-beställning. Idén med Silent Order är den samma, men är en helt annan typ av lösning.
– På Pinchos har vi en egen app som är kopplad till kassasystemet. Varje order hamnar också i baren eller köket och där kan man också meddela kunden när beställningen är färdig att hämtas. Betalningen görs inte mobilt, men vi håller på att utveckla det, så från 1 oktober ska gästen kunna betala med sitt kort via appen.
Restaurang Pinchos öppnade i maj 2012 och trycket blev så stort att man öppnade en till restaurang i februari 2013. Nu tittar man på en tredje. Tidigare drev Fredrik Mattson restaurang Manana år 2003-2007 och började redan då fundera på hur man skulle kunna öka lönsamheten.
– Det blir mycket spring på en restaurang. Man ska ta upp beställningar och servera. Genom att låta kunden göra lite av jobbet går det att öka försäljningen med samma personalstyrka. I samma veva började apparna göra entré och vi lyckades få till en app som kunde presentera våra menyer och kommunicera med kassasystemet.
Restaurang Online är ett system där kunden kan beställa mat för avhämtning. Foto: Restaurang Online.
För den stora marknaden trodde Fredrik Mattson att en app oberoende av kassasystem skulle få bäst genomslag. Målgruppen är alla försäljningsställen som vill kunna sälja till fler.
– Kravet på chip och pin tar tid. Samtidigt börjar kunderna bli allt mer vana vid att betala med sin mobil. Kundnyttan ökar också när man kan göra sin beställning i lugn och ro och slipper trängas i baren eller vinka på personal.
Helhetslösning
Restaurangen köper en ipad-lösning med programvaran och sedan tillkommer en transaktionsavgift för varje beställning.
Restaurang Online är ett annat system där restaurangen erbjuds en helhetslösning för att hantera både mat- och cateringbeställningar direkt via webb och mobiltelefon, ett bordsbokningssystem samt ett integrerat presentkortssystem.
Kunden kan boka bord och beställa mat för avhämtning med samma inloggningsuppgifter i alla restauranger som är anslutna till systemet. Restaurangen placerar en ipad-lösning i kassan och betalningen är redan hanterad så snart personalen accepterat en inkommen beställning eller bokning.
Framtidens försäljningssätt
Restaurangen får även en egen hemsida och skräddarsydda appar där det går att beställa mat eller köpa presentkort
– Dessa styrs direkt från restaurangens egen kontrollpanel så att menyer och information alltid är aktuell. Samma lättanvända kontrollpanel används också för att hantera bordsbokning, event och catering i systemet, berättar Samir Bachkami på Restaurang Online. Kunden ska alltid mötas av en friktionsfri köp- och beställningsupplevelse, och Restaurang Online möter detta behov.
Tjänsten lanserades i början på året och enligt Samir är det här framtidens försäljningssätt.
– Det ökar din försäljning och sparar tid eftersom kunden sköter bokning, beställning och betalning. Kunden slipper i sin tur väntetid i telefon och kassakö.
En undersökning från det mobila betalföretaget Wywallet visar att svenska konsumenter överlag är positiva till betalning med hjälp av mobilen. Hela 72 procent av de tillfrågade uppger att de kan tänka sig att betala sitt färdbevis med ett SMS och 68 procent är positiva till att betala sin parkeringsbiljett mobilt. Samma undersökning pekar på att svenska konsumenter är redo att testa mobil betalning även i andra sammanhang. 28 procent uppger att de skulle vilja betala notan mobilt efter ett restaurangbesök.
Under sommaren genomförde Wywallet ett pilotprojekt i Visby, där 28 restauranger och butiker fick prova mobila betalningar via tjänsten.
– Vi är övertygade om att mobila betalningar kommer att ha en stark tillväxt inom handel och restaurang, så det är spännande att nu få pilottesta vår tjänst med ett flertal aktörer i Visby, säger Wywallets vd Jakob Söderbaum.
Wywallet är en tjänst som möjliggör betalningar via telefonen. Foto: Wywallet.
Walktrough-kassa
Wywallets tjänst kan också användas i appar som tagits fram som beställningsverktyg för restauranger eller restaurangernas egna appar.
– Gästen skulle till exempel kunna betala för sin matbeställning innan restaurangbesöket. Man skulle kunna ha en walkthrough-kassa där allt som behövs visas upp är ett digitalt kvitto. Mycket likt Max och deras Expressautomater men att allt görs direkt i mobilen, säger Jakob Söderbaum.
Flera restauranger använder sig också av andra typer av mobila beställnings- och betallösningar som sparar tid genom att beställningen direkt kommer köket tillhanda, vilket ger en snabbare service. Appen Mobilkassan från Produkt Poolen förvandlar en vanlig mobiltelefon eller surfplatta till ett komplett kassaregister. Med några enkla handgrepp kan detta sedan anpassas till den egna verksamheten för till exempel varugrupper och artiklar. Systemet är även anpassat så att det kan direktanslutas till en kontokortsläsare eller användas tillsammans med Wywallet.
Hos Kassasystem hittar vi appen Telecomanda som också fungerar som en bärbar kassa. Samma fördelar har Ancon Guest iOS app.
Appar som ökar försäljningen
Appen Silent Order från SO System är ett beställnings- och betalningssystem som gästen själv använder på plats i restaurangen. Den är helt oberoende av kassasystem. Gästen laddar ner appen och registrerar sitt betalkort för att kunna göra en beställning som tas emot i baren. Beställningen registreras på en ipad som står bredvid kassan och bartendern behöver bara slå in beställningen i kassan och trycka på en knapp på ipaden för att tala om för kunden att ölen är klar att hämtas ut. Sedan visar kunden upp sin telefon för ipadens kamera för att visa att betalningen är genomförd. Betalningen sker samtidigt som beställningen.
Restaurang Online är ett system där kunden kan boka bord och beställa mat för avhämtning. Restaurangen placerar en ipad-lösning i kassan och betalningen görs vid beställningen. Varje restaurang får sin egen app och hemsida, där det även går att köpa presentkort.
Wywallet är en tjänst som möjliggör betalningar via telefonen där Telia, Tele2, Telenor och 3, har gått samman i ett bolag.
Andra appar fungerar som en mobil kassa och används av restaurangpersonalen för att spara tid och minska risken för felbeställningar. Exempel är Mobilkassan från Produkt Poolen, Telecomanda från Kassasystem och Ancon Guest iOS app från Ancon.
Text: Jenny Marcuson Foto: SO System, Restaurang Online & Wywallet