Sju av tio gäster undviker att återvända till restauranger med dåliga toaletter – och hälften väljer även bort andra offentliga miljöer efter en negativ toalettupplevelse. Trots det underskattar många verksamheter fortfarande vilken viktig roll trivseln på wc är för helhetsintrycket, enligt en ny undersökning från Tork.
Tork lyfter i en ny undersökning fram hur avgörande toaletterna är för gästernas helhetsintryck av en restaurang.
– I restaurang-, café- och hotellmiljöer är helhetsupplevelsen avgörande och dit hör även toaletterna. Det är viktigt att ta hänsyn till att gästernas behov kan variera – det kan handla om nedsatt rörlighet, känslig hud som reagerar på starka tvålar eller ljudkänslighet där handtorkar kan upplevas som obehagliga, förklarar Rebecca Wendel, som är varumärkeschef på Tork.
Faktorer som tillgång till hygienprodukter, renlighet och smarta, automatiserade lösningar spelar en stor roll för att skapa en positiv och trygg upplevelse. Det som värderas högst av gästerna är pappershanddukar (81 procent), automatiska tvåldispensrar (78 procent), beröringsfria kranar (73 procent) och spolknappar (72 procent), samt tydlig skyltning som påminner om handtvätt (68 procent).
Samtidigt finns det en tydlig klyfta mellan hur verksamheter och gäster uppfattar hygiennivån:
• 92 procent av verksamheterna uppger att deras toaletter är hygieniska, medan bara 57 procent av gästerna håller med.
• 93 procent av restaurangägarna anser att deras toaletter är inkluderande och möter gästernas behov. Trots det uppger färre än hälften att deras toaletter inte lever upp till grundläggande kriterier för inkluderande toalettdesign – såsom lättillgängliga tvålautomater och handfat, mild tvål, sanitetskärl och ljuddämpade dispensrar.
– Toaletterna säger ofta mer om en verksamhet än man kan tro. Oavsett om det handlar om en snabb lunch eller ett lyxigt restaurangbesök ger det en tydlig signal om hur restaurangen jobbar med hygien – även bakom kulisserna, som i köket. Är toaletterna eftersatta eller dåligt utrustade riskerar det att dra ner helhetsintrycket, säger Rebecca Wendel.
Källa och foto: Torky