Hospitality i fokus på mässan Ambiente 2026

"Genom panelsamtal, guidade turer och nätverksevenemang kommer fokus att ligga på att presentera konkreta lösningar på branschens nuvarande utmaningar"
Ambiente arrangeras 6-10 februari 2026.
Ambiente arrangeras 6-10 februari 2026.

Just nu är det uppladdning för den tyska mässan Ambiente som årligen har besökare från 170 länder. Från 6 till 10 februari 2026 arrangeras mässan Ambiente i Frankfurt, det är en B2B mässa som riktar sig mot allt som jobbar med hospitality. Det är världens ledande mässa för matkultur och gästfrihet och i år kan besökarna se fram emot många nya funktioner som ger inblick i morgondagens nöjesvärld. I år ska det satsas ännu mer på utbyte, liveformat och riktad matchmaking för branschfolk.

Mässorna Ambiente, Christmasworld och Creativeworld arrangeras samtidigt i Messe Frankfurt. Nästan 5000 utställare brukar vara på plats och 140 000 personer från 170 länder besöker mässorna. Ambiente visar upp både inspiration, designtrender, nya produkter och idéer för bland annat HoReCa-branschen. Mässorna ska vara en heltäckande återspegling av vad marknaden har att erbjuda.

Med ett ökat fokus på gästfrihet och inredning, nya format och ett tydligt engagemang för branschen så vill Ambiente vara mötesplatsen för alla som strävar efter att skapa en gästupplevelse som varar.

Under namnet Ambiente Projects– Din värd för planering, möblering och utrustning samlar Ambiente sin B2B-portfölj i ett sammanhängande format – exakt anpassat till olika målgrupper, från specialiserad grossistverksamhet till inredningsarkitekter och gästfrihetsproffs. Besökare hittar specialområdena HoReCa, inredning för hospitality och kontraktsverksamhet, allt under ett tak.

En av höjdpunkterna på mässan 2026 kommer att äga rum i n Hall 3.1 där designer 2026 Katty Schiebeck, en Barcelona-baserad inredningsarkitekt, som är känd för att kombinera sensorisk klarhet, naturliga material och emotionell belysning till en harmonisk helhet. Hennes walk-in-installation kommer att visa hur hospitality tar rumslig form – från materialval till ljusdesign.
Interior Looks, som också finns i hall 3.1, kommer att ha en fokuserad plattform för köpare från hotell- och entreprenadbranchen där utvalda inredningsmärken visar upp sina designlösningar för professionella miljöer. Det kommer att vara allt från möbler och belysning till hemtextilier – urvalet är handplockat, designfokuserat och perfekt anpassat till hotell- och restaurangbranschen.

En annan nyhete för 2026 är ett partnerskap med Westwing, den europeiska plattformen för hem och boende, som kommer att kurera Hospitality Academy i foajén i hall 11.0. Det området kommer att utgör den konceptuella bron till hall 3.1 – centrumet för inredning, hotellinredning och contract business. Där kan fackbesökare förvänta sig inspiration kring designtrender inom hotell- och restaurangbranschen, kurerade varumärkespresentationer och expertinsikter. Mer information om guidade turer, talarna och deras presentationer kommer finns nu tillgängliga i online-evenemangskalendern och kommer att uppdateras kontinuerligt.

Hotelier’s Day– lördagen blir som ett branschmöte. För första gången kommer mässlördagen att ägnas åt Hotelier’s Day och rikta sig specifikt till beslutsfattare från hotell-, restaurang-, köks- och mat- och dryckesbranschen.

– Personligt utbyte och förtroende – inget digitalt verktyg kan ersätta det. Genom panelsamtal, guidade turer och nätverksevenemang kommer fokus att ligga på att presentera konkreta lösningar på branschens nuvarande utmaningar: personalbrist, stigande kostnader och förändrade gästförväntningar, säger Thomas Kastl, chef för Ambiente Dining.

En annan höjdpunkt är Kitchen Show – Spot on Kitchen Essentials, med livematlagningssessioner och kända personligheter från den kulinariska scenen i Galleria 1 South. Samtidigt kommer utställare som Bonna, BHS tabletop, Nachtmann, Spiegelau, Villeroy & Boch och RAK ​​Porcelain Europe att demonstrera hur kreativ historieberättelse fungerar i B2B-världen.

Foto: Messe Frankfurt

Läs också