Anrika Grand Hôtel i Stockholm är väl känt för sin service och höga klass, och det är ett hotell som gästas av allt från affärsmän till stjärnor. Nu vill hotellet bredda sig så att även andra vågar sig dit.
– Vi har i år arbetat hårt med att bredda vår kundmix och en aktivitet i detta är att vi har kört en Vägra vardag – kampanj där vi visar att alla kan ta in på Grand för att få vardagslyx, med SPA och god mat, berättar Pia Djupmark, vd för Grand Hôtel.
Hon vill och hoppas att tjejkompisar och barnfamiljer ska känna sig hemma där också och under de senaste åren har hotellet genomgått omfattande renoveringar.
– Bland annat har den klassiska restaurangen Verandan fått ett rejält lyft, vilket har bidragit till att vi har fått tillbaka gamla och attraherat nya gäster.
Den senaste satsningen har inneburit att rummen på våning fyra har renoverats. De nya hotellrummen har fått en modern och samtida inredning med specialgjorda tapeter, utvalda textilier, och rumsdetaljer i typisk eklektisk stil från Grand Hôtels byggnadsår 1874. Fransar, tofsar och band återfinns på både möbler och textilier.
– Vi jobbar långsiktigt och vi är väldigt nöja med renoveringen, de har fått en fransk – svensk stil, förklarar hon.
Det femstjärniga hotellet har nu totalt 278 rum, varav 34 av dem är sviter.
– Vi har sett ett ökat behöv av sviter från våra internationella kunder. Vi har nu en bra rumsmix för vårt kundsegment, det blir förstås lyxigare när man får ett större rum men det är inte bara rummet som gör upplevelsen utan det är hela vistelsen med alla outlets som vi har. Det är mer en destination, en upplevelse och inte bara ett rum. Det som är unikt är att det finns ett servicekoncept och där ingår bland annat concierge-service, doorman, fem restauranger, ett café, egna florister, eget konditori samt en egen butik. Grand Affections, som butiken heter, ligger i lobbyn och där går affärerna ännu bättre än förväntat, så det är kul.
En del i lyx-upplevelsen är att det ingår ett SPA-besök i alla rumkategorier.
– Det är både ett spa med gym och det verkligen en uppplevelse utöver det vanliga att komma hit. Det är ett av Euoropas bästa SPA:n.
Nästa steg i hotellets renovering är lobbyn.
– Den ska få en rejäl uppfräschning med en riktig wow-känlsa, säger Pia och ler.
Text och foto: Annika Rådlund