Vi är verkligen ett godisälskande folk. Varje person äter ungefär 15 kilo godis per år och efter jul och påsk är Halloween den högtid då det konsumeras mest godis, statistik från Nielsen * visar också att försäljningsvolymen av sockerkonfektyr ökade med 11 procent under Halloween 2016jämfört med genomsnittsförsäljningen under en vecka samma år. Men trots att svenskarnas sötsug ökar kraftigt under den spökliga högtiden vill de flesta minska sitt sockerintag. Det visar N!ck’s nya undersökning kring svenskarnas sockerkonsumtion.
– Det är skrämmande hur mycket godis vi svenskar stoppar i oss under högtider så som Halloween. Och detta trots att majoriteteten faktiskt vill minska sitt sockerintag. Det tyder på att det finns en osund uppfattning om att vitt socker och högtider hänger samman. Tyvärr är det många som tror att sockerfria livsmedel smakar sämre och tänker inte på att det finns många nyttigare alternativ utan tillsatt socker, säger Hanna Granebring, marknadschef på N!ck’s.
Topplista – Därför kan inte svenskarna avstå från socker
1. Det är svårt att sluta äta godis och sötsaker
2. Det är svårt att veta hur mycket socker som finns i olika livsmedel
3. Det är svårt att avstå från livsmedel med socker när det finns hemma
4. Det är svårt att hitta livsmedel utan socker som smakar lika bra
5. Det är svårt att hitta sockerfria livsmedel
Fler siffror från undersökningen:
Hela 47 procent av svenskarna uppger att de dagligen äter socker och nästan lika många, 31 procent, äter socker flera gånger per vecka.
Kvinnor, barnfamiljer och unga i åldern 18 till 35 år är de som i störst utsträckning vill dra ner på sitt sockerintag.
Sju av tio vill minska sitt intag för att förebygga sjukdomar som diabetes och fetma.
Andra anledningar är att gå ner i vikt och att det skadar tänderna.
29 procent tycker att det är svårt att hitta livsmedel utan socker som smakar lika bra som sockrade livsmedel.
*Källa: Nielsen ScanTrack, Dagligvaruhandel inkl. HD, Total Sockerkonfektyr, Volymtrend i %, V.43
Om kartläggningen:
Undersökningen om svenskarnas inställning till socker är genomförd av undersökningsföretaget GfK Norm på uppdrag av N!ck’s och har 1 000 respondenter. Resultatet är statistiskt säkerställt och riksrepresentativt. Statistiken om svenskarnas godiskonsumtion är hämtad från Jordbruksverkets Livsmedelskonsumtion och näringsinnehåll (2015). Nielsen data baseras på volymförändringen av sockerkonfektyrförsäljningen i Sverige och avser vecka 43 2016 jämfört med den genomsnittliga försäljningsvolymen per vecka 2016 i servicehandel, dagligvaruhandel samt egenvårdshandel. Inom sockerkonfektyr ingår varugrupperna karameller & drops, lakrits/engelsk konfektyr, klubbor, marmeladkonfektyr, skum, blandförpackningar, sport/energi, kola & toffee samt övrigt godis.