McDonald’s har under 2019 påbörjat en expansionsresa som innebär att restaurangkedjan planerar att etablera 30-40 nya restauranger i Sverige under en femårsperiod. I år har McDonald’s redan öppnat tre restauranger och i december öppnas tre till – alla utrustas med moderna tillagningssystem, bordsservering, Drive Thru och laddstolpar.
– Våra nya restauranger är utrustade med moderna tillagningssystem och digitala beställningssystem som tillgodoser våra gästers ökade krav på digitalisering, hög servicenivå och riktigt goda burgare. Vi gör också McDonald’s tillgänglig för fler med Drive Thru och laddstolpar, säger Joachim Knudsen, VD McDonald’s i Sverige.
Parallellt med etableringen av nya restauranger sker en modernisering av McDonald’s befintliga restauranger. De uppgraderas med digitala beställningssystem som ger matgästerna nytillagad mat, men också har fördelen av att minska matsvinnet med 20 % som idag redan är på låga 1,19 %. Under 2020 räknar McDonald’s med att merparten av företagets 200 restauranger ska ha det nya systemet.
– Vi har en hög ambition att växa kraftigt på den svenska marknaden och kommer under 2020 att etablera fem nya restauranger och fortsätta arbetet med att modernisera de befintliga, säger Joachim Knudsen.
Om McDonald’s i Sverige
Har över 200 restauranger, de flesta restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare.