På uppdrag av fastighetsägaren Credit Suisse och hotellentreprenören Manfred Weilguni har konceptutvecklarna på Stylt förvandlat det tidigare transportmagasinet till ett personligt boutiquehotell med en trendigt inredd restaurang.
I schweiziska Thun har Spedition Hotel & Restaurant blivit en vitamininjektion för hela staden. Borden är fullsatta varje kväll och gäster tar omvägar för en natt på hotellet.
– Vi ville ha ett hotell där tiden saktar ner och man kan umgås, äta gott och njuta ikapp sig själv, förklarar Manfred Weilguni.
Hotellet är fullt av överraskningar och samtliga rum har sin egen karaktär med inspiration från berättelsen om speditören som tröttnade på ekorrhjulet och började leva istället: samlingen av antikviteter, champagnekorkar, souvenirer, tavlor, paraplykryckor, modelltåg och vinetiketter präglar inredningen som är påtagligt icke-schweizisk. Inte minst det lilla biblioteket på tredje våningen, med handplockade parisiska böcker och suggestiva bilder från gångna tider, sätter en allt annat än dygdig ton.
–Nästan alla schweiziska hotell är präktiga, duktiga och ordningssamma, här har vi skapat raka motsatsen – en lite mörkare, mer lustfyllt och spännande hotellupplevelse, säger Erik Nissen Johansen, Stylts grundare och kreativa chef.
– Detta är ett prima exempel på hur strategisk konceptdesign kan ha stor betydelse för både krögare och fastighetsägare. Faktum är att Spedition bidrar till hela områdets, och rent av stadens, karaktär och utveckling, säger Stylts nytillträdde VD Magnus Rösman.
Stylt arbetar med ännu ett projekt i Schweiz, det 158 rum stora HUUS Hotel som blir skidorten Gstaads största hotell när det öppnar i början av 2017.
Stylt är en multidisciplinär byrå som jobbar mot upplevelseindustrin, med fokus på hotell-, restaurang och turism. De jobbar med gränsöverskridande med bland annat koncept-, varumärkes- och affärsutveckling, interiör arkitektur, design, kommunikation och marknadsföring.