Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos helt utan kemiska gödningsmedel, handplockas, och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fem fartyg samt kryssningsfartyget Birka Gotland är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe. Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av företaget Slow Forest Coffee. Kaffet odlas på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos, där kaffeplantorna växer bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Förutom miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bland annat arbetsgaranti, bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
– Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för till produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare, säger Janne Lindholm, restaurangchef Viking Line.
Innehåller Arabica-bönor
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet med smak av nötter och choklad. Bönorna rostas i Danmark och rostningsprofilen har skapats av den danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
– Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas smakpreferenser. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen! säger Janne Lindholm.
Kaffesumpen tillvaratas
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen i andra änden, som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
– Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin, säger Dani Lindberg, hållbarhetschef Viking Line.
Slow Forest Coffee grundat 2019 är verksamt i Danmark, Finland, Tyskland, Indonesien, Vietnam och Laos. Bland övriga samarbetspartners märks Arla, SF Studios och finska nöjesparken Borgbacken.